Lectia de engleza

N-am fost niciodata priceputa la a mestesugi cuvintele nici macar in limba romana darmite intr-o limba straina. Pentru mine, a studia o limba straina era un exercitiu de forta, o ocazie de a-mi aprofunda starea de stres. Am prins engleza din zbor, de nevoie. Copiii mei au acum desene animate in engleza, eu ma uitam la Mihaela, la Balanel si Miaunel si la Omuletul Gopo. Toate in limba romana. Mai era gala desenului animat, sambata la pranz dar de cele mai multe ori atunci eram la scoala si pentru o portie buna de Tom si Jerry alergam ca nebuna spre casa sau ma aliam cu un coleg care starea mai aproape in speranta ca mai prind macar cateva minute inainte de genericul de final.

Mama ma invata sa numar in limba rusa si tata se chinuia sa-mi explice ce frumoasa este limba latina.

Mai prindeam seara ceva-ceva desene animate la bulgari si ma uitam la poze ca doar nu intelegeam mai nimic…si nici nu era cineva care sa-mi explice cat de cat expresiile de baza.

Cand am inceput sa studiez engleza la scoala totul era nou. Incepusem odata cu fizica, in clasa a 6-a. Dar ori am avut un ghinion incredibil ori un mare noroc pentru vremea respectiva. Tot ceea ce trebuia sa facem pentru a avea note mari era…sa scriem frumos si sa rezolvam exercitiile lectiei dupa un model dat. Floare la ureche pentru una studioasa ca mine. Tot timpul eram prima, scriam ingrijit si…stupefactie..aveam doar 10!!! Doamne ce mandra mai eram dar nu stiam nici macar sa spun „Buna ziua” in aceasta limba. Stiam DOAR sa scriu corect!!!! Pronuntie?? ZERO! Vocabular?? ZERO BARAT!!!

Am intrat la liceu…si pentru ca am avut sansa sa intru la cel mai tare liceu din oras, la cea mai tare clasa din scoala…normal ca am avut cel mai tare prof de engleza!!! Supersimpatic, haios si destept din cale-afara. Asa auzisem…

Se prezinta in fata noastra si de-aici incepe monologul surzilor pentru mine. Nu existau cuvinte in limba mea cunoscuta, toate explicatiile erau facute in limba lui Shakespeare. Si glumele tot la fel se faceau. Radeam si eu pentru ca aia din turma clasa  radeau  dar fara sa inteleg de ce si cand mi se parea ca-i prea amuzant ii trageam coate colegei de banca si-o imploram sa-mi raspunda la stupida intrebare:  ” ce spune????”

Treceam clasa ca doar nu era sa ma lase corigenta la asa un obiect neinsemnat pentru vremea respectiva..dar era super simpatic cand ne aducea lucrarile si ma striga zambind: „Liliana?????!!!!! Five plus!” Si asta pentru ca nu era chiar toata lucrarea rosie ci doar 90% din ea. Deci meritam o nota de trecere. Intr-un cuvant spus: m-am tarat! Capatasem un minim de vocabular si poate ca reuseam o pronuntie adecvata in cazuri izolate.

Facultatea mi-a dat un pumn in crestetul capului. Alegand un domeniu destul de abstract pentru vremea respectiva tot ceea ce putea fi gasit ca si documentatie era in limba engleza. Ca sa nu mai spun ca orice limbaj de programare are sintaxele in engleza. De cate ori ma simteam neputincioasa trebuia sa caut in „HELP” nicidecum in „AJUTOR”. Erorile de sintaxa la compilare erau explicate tot in engleza. Vai, mamaaaaa, ce ma fac??

Am invatat sa ma descurc ca n-aveam incotro dar la o discutie in engleza vorbesc si-acum de ma dor mainile si din coate si din umeri.

M-am apucat de cursuri Cambridge…la incepatori. Eu, ditamai si colegii mei erau picii din clasele 1-4. M-au depasit ca valoare asa ca m-am restras in cochilia rusinii.

Avand asa un background glorios mi-am dorit ca ai mei copii sa nu aiba lacune acolo unde eu am dat gres. In concluzie cand ni s-a propus sa invete engleza de la 3 ani,  nici n-am stat pe ganduri sa-mi socotesc paralele din buzunar. Mi-am zis ca oricum vor invata mai mult decat am reusit eu sa invat pana acum. Incet-incet parca ma apucasera mustrarile de constiinta ca dau banii fara niciun folos dar viata mi-a demonstrat ca nu aveam dreptate. In vara 2008 eram intr-un minunat concediu in Grecia. Am ales sa facem o excursie cu vaporul la Muntele Athos. La dus… am avut program cultural cu explicatii in patru limbi: greceste, germana, engleza si…romana! Asta a fost si criteriul dupa care am ales excursia, sa inteleaga si sufletul meu ceva-ceva. Vrajiti de peisaje si de explicatiile primite ne intorceam seara spre locul nostru de cazare. Ne-a surprins placut faptul ca la intoarcere am avut un program artistic grecesc prezentat de organizatori. Stateam destul de izolata si nu vedeam prea bine ce se intampla…nu ca n-as fi vrut, dar eu eram „omul de bagaje”. Tati s-a infipt in prima linie cu camera de filmat in gat, eu aveam grija de copii. Andra, la un moment dat s-a aratat dornica „sa vada si ea ce se intampla pe-acolo”. Am trimis-o usurel langa tati sa se aseze pe puntea vasului.

Din fericire exista si oameni cu suflet pe planeta asta. Doua femei mai intre doua varste priveau programul artistic din prima linie. Fascinate de ochii Andrei au inceput sa discute cu ea. Cum altfel decat in engleza ca doar eram de toate natiile pe puntea cu pricina. Impresionant a fost faptul ca Andra s-a descurcat si-a raspuns frumos la toate intrebarile: „Cum te numesti? Cati ani ai? De unde esti?” Avea 5 ani si s-a descurcat excelent cu minimul ala de-l invatase de la gradi si pe care eu, ca o mama complexata ce ma aflu, n-am stiut sa le aprofundez. A fost momentul in care am descoperit ca nimic nu este intamplator, ca orice actiune as intreprinde la un moment dat va folosi. S-au lipit reciproc…Andra de ele si ele de Andra. Ce-or mai fi discutat..nu stiu, cert este ca din locul in care ma aflam le vedeam ca chicotesc. Era bine.

Am inceput sa colectionam „Magic English”…astia DA bani aruncati de-aiurea pentru ca DVD-urile stau si acum sigilate. Dar am continuat sa o incurajam sa invete engleza.

One response to “Lectia de engleza”

  1. NelaM says :

    Liliana diar, iu nou ai lov iu, beibi, inglish, no inglish. Ai pup iu.

Lasă un răspuns

